Siden begyndelsen af 1960-erne havde DSB anskaffet sine busser, på den vis, at man indkøbte chassiserne fra Volvo, og derefter fik karosserierne påbygget hos Aabenraa Karosserifabrik. I maj 1967 havde man fået en ny standardmodel, med højere vinduer og fladt tag, tilsvarende som på nogle bybusser som leveredes til Henry Hansen, De Grønne Rutebiler i Hillerød-Hørsholm året før.
Ved De Bornholmske Jernbaners nedlæggelse i 1968 overtog man broderparten af DBJs ruter. Her indsatte man 21 ny busser, heriblandt 11 som var 2 stolerækker kortere, og bygget på det kortere chassis Volvo B58-50. De viste sig dog hurtigt at være for små til øen. Derfor blev de fleste af dem hurtigt overført til forskellige sjællandske og jyske driftslederområder, hvor man havde kørsel til dem. En af disse var nr. 213.
Den blev overført til driftslederområdet i Skælskør. Her fik den eftermonteret midterdør, så den kunne anvendes som bybus i Næstved. I 1982 udrangeredes den hos DSB, og blev derefter hensat i Skælskør med henblik på salg. I 1984 anskaffede vognmand Mogens Bøgeholm bussen, der via sit firma Fyens Turist Service i Blommenslyst, drev en række skoleruter omkring Odense. Han anvendte den frem til 2000, hvorefter han afhændede den til Jernbanemuseet, der stillede den i magasin på busgaragen på Warmingsgade i Kolding. Da det nedlagdes i 2012 til fordel for et butikscenter, blev bussen flyttet til et andet af Jernbanemuseets magasiner, på Otto Busses Vej i København. I mellemtiden var jernbanemuseet blevet ramt af besparelseskrav og andre prioriteringer, hvorfor den kom tilbage i Mogens Bøgeholms ejerskab. I 2015 modtog vi imidlertid et tilbud fra Mogens Bøgeholm om at overtage bussen. Hvilket vi valgte at modtage. Efter vort vidende er der nemlig under fem tilbageværende af typen, som fortsat eksisterer som bus, og ikke er ændret på ikke-retablerbar vis.
Om Danmarks busmuseum
En familieattraktion med oplevelser for 3 generationer. Kører rundture i Skælskør, eller Herregårds-ture m.m. Danmarks Busmuseum er skabt og opbygget af frivillige. Busmateriel, arkiver m.m. er indsamlet gennem 25 år, de første 22 år af foreningen Bushistorisk Selskab (BHS).