Volvo B10M-60

Om bussen

Da SAS i 1986 skulle anskaffe 3 nye busser til sin rute København H-Lufthavnen, bestilte man dem hos Aabenraa Karosserifabrik, og fik dem indrettet med enkelt fordør og 1½-bred bagdør, samt automatisk betjente bagagelåger ind til et bagagerum imellem akslerne. Med ruten blev busserne i 1998 solgt til Unibus, der imidlertid lukkede ruten året efter. De to af busserne, nr. 12 og nr. 14, blev ved denne lejlighed overtaget af vognmand Leif Lunn, Busforsyningen i København og ombygget til orkesterbusser, med stole i bussens forreste del arrangeret om små borde, godkendt køjeindretning midt i bussen, og plads til musikinstrumenter på den forsænkede bagperron.

I 2010 blev SAS nr. 12 overtaget af Dansk Autohjælp, der fandt bussen, med dens indretning med både siddepladser og køjer, velegnet som ventepladskøretøj til brug ved større trafikulykker og ildebrande, og det var ved denne lejlighed, at den blev monteret med blåt udrykningsblink. I 2013 overtog Busbevarelsesgruppen bussen, med henblik på anvendelse som plukbus. Men i 2016 tilbød Busbevarelsesgruppen os, at vi kunne overtage den, hvilket vi tog imod, idet den med sin indretning med køjer og udrykningsblink m.v. viser en interessant ombygning af en bus.

Om Danmarks busmuseum
En familieattraktion med oplevelser for 3 generationer. Kører rundture i Skælskør, eller Herregårds-ture m.m. Danmarks Busmuseum er skabt og opbygget af frivillige. Busmateriel, arkiver m.m. er indsamlet gennem 25 år, de første 22 år af foreningen Bushistorisk Selskab (BHS).

Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne: Europa investerer i landdistrikterne