Leyland-DAB 9-0948L

Om bussen

Da man etablerede de fælleskommunale trafikselskaber omkring 1980, havde man forventning om, at flere ruter og flere afgange, kunne få flere til at tage bussen. I stedet blev man skudt i skoene, at man kørte rundt med tomme busser. For at imødekomme kritikken, udvidede man derfor den standardentreprenørkontrakt, man afregnede vognmændene efter, til også at rumme mindre bus-typer, til brug på lokalruter, hvor der alligevel aldrig var trafik nok til en normalstørrelse bus. Først med en midi-bus jævnfør standardentreprenørkontraktens busforskrifter, kom Ringsted Karosserifabrik.

I 1982 introducerede man et nyt rutebil-karosseri til midibus-chassiset Fiat 315, man hidtil kun havde leveret som turistbus. I 1984 kom Leyland-DAB med, idet man nu kunne levere busser i to ny kortere længder, 10,24 meter – 39 siddepladser og 9,48-meter – 35 siddepladser. Begge var baseret på den godt et år gamle normalstørrelse-bus Leyland-DAB serie 7. Mens 10,24 meters længden blot var en forkortet udgave af serie 7, var 9,48 meters længden væsentlig anderledes i chassiset, hvorfor den fik sin egen seriebetegnelse serie 9. Luftaffjedringen var nemlig droppet til fordel for parabelfjedre, og hjulene var mindre. Eksport var nemlig også i tankerne, idet nr. 3 og nr. 4 man byggede, var demobusser til det britiske marked. D

en femte var også speciel, den byggedes til Harry Kristensen i Selde, der fik den indrettet med turiststole, samt kørestolslift og klapdør på midterdørens plads. De næste 30 blev derimod almindelige rutebiler med døre 1-1-0 og 35 siddepladser. De særskilte parabelfjedre og mindre hjul, viste der sig derfor ikke behov for.

I 1987 begyndte man derfor at levere serie 9 med hjul i normalstørrelse, og samme år gik man endvidere over til at levere serie 7 i 9,48 meters længde. Rutebilselskabet Haderslev drev en række lokalruter omkring Haderslev, som man tidligere havde kørt med små busser, bl.a. med Albion Nimbus i 1960-erne. I 1986 købte man en Leyland-DAB serie 9. Selv om den blev firmaets eneste, anvendte man den helt frem til 1999. Her blev den købt af Dansk Røde Kors, til organisationens asylcenter-kørsler. Siden blev den købt af Vores Busser i Rårup.

I 2013 blev den købt af Vejstruprød Busimport, der byttede den videre, for en 9,48 meter serie 7, til Busbevarelsesgruppen Danmark, der længe havde ledt efter en serie 9,48-meter Leyland-DAB i hæderlig stand. I forbindelse med Busbevarelsesgruppens afvikling overgik bussen i 2017 til Danmarks Busmuseum.

Om Danmarks busmuseum
En familieattraktion med oplevelser for 3 generationer. Kører rundture i Skælskør, eller Herregårds-ture m.m. Danmarks Busmuseum er skabt og opbygget af frivillige. Busmateriel, arkiver m.m. er indsamlet gennem 25 år, de første 22 år af foreningen Bushistorisk Selskab (BHS).

Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne: Europa investerer i landdistrikterne