Utilfreds med den eksisterende kollektive trafik, hvor det f.eks. tog 4 døgn at komme fra Hanstholm til Christiansø, oprettede Niels Søndergaard i Hansted i 1949 en busrute fra Fjerritslev til København, via færgen Grenå-Hundested. Denne blev siden en velbenyttet rute, hvor der op til højtiderne måtte dubleres med op til 12 busser! Allerede i 1952 anskaffede man den første bus med toilet og i 1955 begyndte man at købe Leyland-DAB-busser, hvilket man fortsatte med helt frem til 1987.
Da busserne på ruten kørte mange årlige kilometre, videresolgte man dem derfor hurtigt, og da det i 1980-erne blev alment forventet at en turistbus skulle have toilet, blev Søndergaards busser derfor videresolgt til vognmænd over hele landet, der havde behov for en god og reel turistbus med toilet, der samtidigt havde den robuste og velkendte teknologi fra Leyland-DAB.
Vor Søndergaard-Bus er en ud af 2 busser som sønnen Ole Søndergaard købte til Fjerritslevruten i 1980, og anvendte 4 år. Derefter videresolgte han dem begge. Vor bus kom til Bryrup og siden til Bornholm i 1992, og siden til Rødekro i 2003, hvor Rødekro Turistfart, der ellers havde omlagt forretningen til minibusser, stod og havde behov for en stor, men ikke for dyr, bus til bl.a. en ugentlig bankotur.
Ved at Rødekro Turistfart nu har overdraget bussen til os, kan vi med den ikke blot berette om historien bag Søndergaards Fjerritslev-rute men også om dengang i 1980-erne, hvor Søndergaard stort set forsynede hele landet, når det drejede sig om en god og reel bus med toilet.
Om Danmarks busmuseum
En familieattraktion med oplevelser for 3 generationer. Kører rundture i Skælskør, eller Herregårds-ture m.m. Danmarks Busmuseum er skabt og opbygget af frivillige. Busmateriel, arkiver m.m. er indsamlet gennem 25 år, de første 22 år af foreningen Bushistorisk Selskab (BHS).