Da man etablerede de fælleskommunale trafikselskaber omkring 1980, forventede man, at flere ruter og flere afgange, ville få flere til at tage bussen. I stedet blev man mødt af kritik, om at man kørte rundt med tomme busser. For at imødekomme kritikken, udvidede man derfor den standardentreprenørkontrakt, man afregnede vognmændene efter, til også at rumme mindre bustyper, til brug på lokalruter, hvor der alligevel aldrig var trafik nok til en normalstørrelse bus.
I 1984 var Leyland-DAB leveringsdygtig, idet man nu kunne levere busser i to ny kortere længder, 10,24 meter – 39 siddepladser og 9,48-meter – 35 siddepladser. Begge var baseret på den godt et år gamle normalstørrelse-bus Leyland-DAB serie 7.
I slutningen af 1980-erne købte Leyland-DAB sig ud af britiske Leyland Bus, der var blevet købt af Volvo. Det omfattede bl.a. introduktion af det ny firmanavn DAB-Silkeborg, hvilket man fik registreret som binavn i marts 1989 og som hovednavn i juli 1990. Ligeledes skulle man til at anvende andre komponenter end de hidtidige fra Leyland, som Volvo ikke ville producere mere. Med de ny komponenter man havde valgt, motorer og aksler fra DAF, gear og styretøj fra ZF m.v., plus mindre ændringer i apteringen, blev resultatet en ny busserie, der fik det hidtil ikke anvendte serienummer 12. De første serie 12-busser blev tre 12-meter 12-1200B-bybusser leveret til Aalborg Omnibusselskab i december 1989.
I marts 1990 leveredes den første 10,24-meter rutebil, en 12-1024L til Skanderborg Busselskab. I september 1990 fik Oluf Larsen A/S i Slagelse, der udførte bybus- og lokalrutekørsel for Vestsjællands Trafikselskab, leveret seks nye DAB-Silkeborg-busser, heriblandt en 12-1024L, MD91835. Da Oluf Larsen A/S gik konkurs i 1992, fulgte bussen med firmaets VT-kørsel over i et nyt selskab Bustrafikken A/S, der allerede i 1993 blev købt af svenske Linjebus A/S. Ved VTs kørselsudbud i 1995 vandt Ugerløse-firmaet Ditos Turistfart kørsel til 25 flere driftsbusser, heriblandt noget af Bustrafikken A/S’ kørsel. Det var med bus-overtagelse, hvorfor MD91835, fulgte med over i Ditos Turistfart ved kontrakts-starten i 1996.
I 2000 etablerede Ditos Turistfart et nyt hovedsæde i Holbæk og skiftede navn til Ditobus. Ditobus anvendte MD91835 frem til 2014, hvorefter man overdragede den til Busbevarelsesgruppen i Alsted. I efteråret 2015 modtog Bushistorisk Selskab en forespørgsel om man ville overtaget et par busser fra dem, heriblandt tidligere MD91835. Vi accepterede dette flotte tilbud, hvorfor vi nu også kan vise “mellemlængden” på 10,24 meter.
Om Danmarks busmuseum
En familieattraktion med oplevelser for 3 generationer. Kører rundture i Skælskør, eller Herregårds-ture m.m. Danmarks Busmuseum er skabt og opbygget af frivillige. Busmateriel, arkiver m.m. er indsamlet gennem 25 år, de første 22 år af foreningen Bushistorisk Selskab (BHS).