Scania BR86

Om bussen

Vestfold Bil- og Karosserifabrik i Horten, Norge var allerede kendt i Danmark, først via Brdr. Carlsens Karosserifabrik i Humlebæk, siden via Volvo-bus-eneforhandler øst for Storebælt O. Sommer i Taastrup, da man i 1981 erhvervede danske J. Ørum-Petersens Karosserifabrik i Herning.

Formålet var dels at outsource sin norske busproduktion til det mere erhvervsvenlige Danmark, dels at udbygge sit nyerhvervede danske Scania-busmarked med korrossionsfaste aluminiumskarosserier, idet Ørum-Petersens karosserier var i stål og rustede.

Man introducerede her to ny karosserityper, turistbus/højdækkerkarosseriet VBK 600 og rutebilkarosseriet jvnf. Amtsrådsforeningens Busforskrifter VBK 500, hvilke passede fint til J. Ørum-Petersens markedssegment med styrke på turistbusser og rutebiler, mens bybus-området var beskedent.Og de ny karosserityper blev også godt modtaget af de hidtidige Ørum-Petersen-kunder. Man prøvede naturligvis også at ekspandere på bybus- og midibus-markedet, dog uden større held end enkeltvise demobusser.

Men trods ekspansionen og outsourcingen til Danmark, lykkedes det ikke VBK at skabe økonomisk tilfredsstillende buskarosseriproduktion. Derfor afviklede man i 1982 sine karosseriproduktioner i Troms og Horten i Norge. Og i 1983 afviklede man karosseriproduktionen i Herning. Sidstnævnte var dels som led i en handel med Volvo, hvor Volvo overtog produktionslokalerne i Horten, for at bygge Säffle-karosserier, imod at VBK ophørte med at importere buskarosserier fra Danmark,

Inden da var det lykkedes at bygge omtrent 100 busser til Norge, Danmark, Sverige og Irland, ud af denne toårige periode i den dansk/norske bushistorie.

Denne bus, med karosserinr. 4043, er en VBK 500 i kort 10,4-meterudgave, bygget på Scania BR86-chassis i 1982. Oprindeligt er den leveret til Mads Jensen i Oksbøl. Derefter er den via flere midtjyske vognmænd kommet til Finn Hejslet i Østervrå, der anvendte den frem til 2004. Derefter blev den afmeldt, men heldigvis sat ind i vognmandens lukkede garage.

Her stod den indtil 2016, hvor der indledtes forhandlinger med Bushistorisk Selskab om overdragelse af bussen. De faldt i hak i april 2016, hvorefter vi problemfrit kørte den til Skælskør d. 24. april.

Om Danmarks busmuseum
En familieattraktion med oplevelser for 3 generationer. Kører rundture i Skælskør, eller Herregårds-ture m.m. Danmarks Busmuseum er skabt og opbygget af frivillige. Busmateriel, arkiver m.m. er indsamlet gennem 25 år, de første 22 år af foreningen Bushistorisk Selskab (BHS).

Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne: Europa investerer i landdistrikterne